Документ
розроблений на виконання рішення РНБО «Про виклики і загрози національній
безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх
нейтралізації», введеного в дію Указом Президента України
від 23.03.2021 № 111.
На сьогодні в Україні радіаційний
моніторинг здійснюють різні суб’єкти – Енергоатом, Державне агентство
України з управління зоною відчуження, Державне космічне агентство України,
Національна академія наук та Укргідрометцентр при ДСНС. Їх системи
забезпечують лише секторальні спостереження за радіаційною обстановкою
довкілля.
Руслан Стрілець: «В умовах
війни та постійних радіаційних загроз з боку росії є гостра необхідність
об'єднати дані радіаційного моніторингу, шляхом створення єдиної системи
на державному рівні та інтеграції її до європейської системи радіаційного
моніторингу EURDEP. Сьогодні це вкрай важливе питання безпеки як для України,
так і для Європи. Об'єднана система спостережень дозволить нам у режимі
реального часу виявляти та швидко реагувати на загрози перенесення
радіоактивних речовин в Україні та за її межами».
Серед основних проблем
радіаційного моніторингу в Україні:
- моніторинг здійснюють різні
суб’єкти;
- немає можливостей для
виявлення, аналізу і прогнозування наслідків радіаційних аварій, які
розповсюджуються за межі зон АЕС;
- відсутність єдиної
методології узагальнення результатів спостережень;
- відсутність єдиного центру
збору даних спостережень та прийняття рішень.
Серед очікуваних результатів
стратегії:
- створення єдиної інтегрованої
системи радіаційного моніторингу;
- синхронізація української
системи радіаційного моніторингу з європейською EURDEP;
- доступ до результатів
моніторингу у режимі реального часу;
- впровадження механізмів
раннього оповіщення населення та прогнозування розвитку радіаційної
обстановки в Україні при транскордонному перенесенні радіоактивних
речовин;
- прийняття ефективних
оперативних рішень щодо заходів радіаційного захисту в разі виникнення
радіаційної загрози.
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України
|